Stopnja: 1
Letnik: 3
Študijski program: Socialno delo
Sodelavci: Katja Povše
P | S | V | KV | DOŠ | SD | ∑ | ECTS |
5 | 0 | 45 | 0 | 0 | 75 | 125 | 5 |
Cilji:
- razumevanje nastanka in razvoja lutkovne umetnosti
- razumevanje sodobne uporabe lutk v okviru pomoči z umetnostjo
- sposobnost razumevanja različnih vrst lutk in njihovih odgovarjajočih izraznosti
- sposobnost uporabe lutk v okviru psihosocialne pomoči z umetnostjo pri svojem delu
Vsebina predmeta:
Praktično delo na področju ustvarjalne umetnostne terapije v povezavi z aktivno vlogo umetnosti v socialnem delu, njena praktična izhodišča in metode. Kratek pregled socialne zgodovine dramske- lutkovne umetnosti. Ustvarjalna uporaba lutk v socialnem delu. Magična vloga lutke v razvoju človeške kulture kot projekcija alternativnih in iracionalnih človekovih nagnjenj in hotenj.
Vloga lutke v sodobni družbi kot interpretki otroških pripovedk in relevantnih tem, odrasle satire in sredstva pomoči z umetnostjo v SD.
Izkustvene vaje iz usvajanja različnih lutkovnih tehnologij, oblikovanja in uporabe ter osnove lutkovne animacije v okviru pomoči z umetnostjo v SD.
Temeljna literatura:
- Abu-Ras, W., Al-Kubaisi, A., Babiker Idris, L., & Aboul.Enein, B. H. (2025). The role of puppetry in mental health promotion. A scoping review of its efficacy and applications. The Arts in Psychotherapy, 92(2025), 102251. http://doi.org/10.1016/j.aip.2025.102251
- Bastšić, Z. (1988). Lutka ima i srce i pamet. Zagreb: Školska knjiga.
- Bernier, M., & O’Hare, J. (ur.). (2005). Puppetry in Education and Therapy: Unlocking Doors to the Mind and Heart. E-knjiga. Master Locksmith Imprint.
- Blumenthal, E. (2005). Puppetry and Puppets (izbrana poglavja). London: Thames & Hudson.
- Boyd Webb, N. (ur.) (1999). Play Therapy with Children in Crisis. New York: The Guilford Press. Str. 36-37, 131-163, 224-251.
- Butler, S., Guterman, J. T., & Rides, J. (2009). Using puppets with children in narrative therapy to externalize the problem. Journal of Mental Health Counseling, 31(3), 225-233.
- Gerard Kaduson, H., & Schaeffer, C. E. (ur.) (2000). Short-Term play therapy for children.. New York. London: The Guilford Press. Str. 28-34, 42-52, 53-65.
- Kroflin, L. (ur.) (2020). Applied Puppetry in Education, Development, and Therapy: Theory and Practice. Zagreb: Croatian Centre of UNIMA.
- Vogelnik, A. (2020). Od lutke do lutke. Ljubljana: Javni sklad Republike Slovenije za kulturne dejavnosti
- Vogelnik, M. (1996). Likovnost v skupini in umetnostna terapija. Koper: Vita.
- UNICEF, Learning social justice with the help of puppets. The Persona Doll method. https://www.unicef.org/croatia/en/node/2526
Literatura po izbiri študentke za namene zaključne izpitne naloge:
- Beauregard, C., Papazian-Zhrabrian, & Rousseau, C. (2024). From helplessness to a renewed sense of agency. The integration of puppets in the Art & Storytelling school-based creative expression programs with immigrant and refugee children. The Arts in Psychotherapy, 87(2024), 102124. https://doi.org/10.1016/j.aip.2024.102124
- Kalamar, U. (2017). Uporaba anatomskih lutk pri delu z otroki z izkušnjo spolne zlorabe. Diplomsko delo. UL FSD, Ljubljana.
- Kobolt, A., Sitar-Cvetko, J., & Stare, A. (2005). Gledališko ustvarjanje kot socialno integrativno delo z mladimi. Socialna pedagogika, 9(3), 229-264.
- Kroflin (ur.) (2012). The_Power_of_the_Puppet. E-knjiga. Zagreb: Croatian Centre of UNIMA.
- van der Hoeven, M., Widdershoven, G. A.M., van Duin, E. M., Hein, I. M., & Lindauer, R. J.L. (2021). »Time for Tony the Turtle«: Experiences with the use of a hand puppet in a program for young children in domestic violence shelters. The Arts in Psychotherapy, 75(2021), 101840. https://doi.org/10.1016/j.aip.2021.101840
- Oblak, P. (2017). Vloga lutke v socialnih interakcijah med otroki. Diplomsko delo. UL PEF, Ljubljana.
- Ward-Miller, S., Marino, P., Casey, D.m Levy, J., Reeves, M., Veirun, M., & Fitzpatrick, J. J. (2019). Use of puppets to teach resourcefulness skills to women who self-injure. An exploratory study. Archives of Psychiatric Nursing, 33(5), 94–101.
- Walsh, M. (2024). Exploring Puppet Making and Identity Formation with Adolescents. Expressive Therapies Capstone Theses. https://digitalcommons.lesley.edu/expressive_theses/885
- Welsh, T. (2007). Child’s play-Anatomically correct dolls and embodiment. Human Studies, 30(3), 255–267.
Pogoji za vključitev v delo:
Pogoj za vključitev v delo je status študenta.
Pred izvajanjem projektnega dela v obliki delavnice ustvarjalne umetnostne terapije, ki se nadaljuje v uporabo lutk v socialnem delu in predstavitve rezultatov na terenu je obvezno aktivno sodelovanje na vajah, ki vključujejo samostojno delo in udeležba individualne konzultacije.
Metode ocenjevanja:
demonstracija spretnosti pri vajah 30%
projektna naloga (opis in analiza izbranega primera uporabe lutke za razvojne, vzgojne, emancipatorne, socialnoakcijske, podporne, terapevtske idr. namene) 30%
zaključna izpitna predstavitev 40%
Delež v %:demonstracija spretnosti pri vajah 30%, projektna naloga (opis in analiza izbranega primera uporabe lutke za razvojne, vzgojne, emancipatorne, socialnoakcijske, podporne, terapevtske idr. namene) 30%, zaključna izpitna predstavitev 40%